tirsdag 6. oktober 2009

Søndagsbordet dekker ikke seg selv..

Jeg snakket forrige uke om at jeg skulle poste et "se så fint et dekket bord med krøllet duk siden strykebrettet gikk heden"-innlegg, og here it goes:

Ikke nå søndag som var, men den før der, var en liten merkedag i podens liv; vi skulle i kirken og få barnebibel/4års bok! Og i den anledning inviterte vi tanter og onkler (fadderene) og besteforeldre til middag hos oss etter kirken.

Jeg hadde en plan om å gjøre det hele enkelt, men smakfullt og godt likevel, og servere Fårikål! Men...Mannen liker IKKE fårikål.. Han ORKER ikke lukten sier han, og som den snille fruen jeg er tar jeg hensyn til det... Men hva skulle jeg nå lage? Løsningen ble enkel og genial; Hjemmelaget blomkålsuppe og foccacia! (Ikke at jeg noensinne har laget hjemmelaget blomkålsuppe, men man kan ikke la seg hindre av slike detaljer..)

Foccaciaen skulle lages lørdag, og suppen skulle putre og kose seg på platen mens vi sosialiserte med gjestene etter kirken var planen. 
Bordet skulle også dekkes lørdag.. Jeg skulle finne frem en av dukene vi fikk til bryllupet, og jeg skulle bruke stoffserviettene til. Jeg skulle dekke med vårt fineste servise og bestikk, blomster og levende lys. Og så skulle jeg ta mange lekre, bloggifiserte bilder som jeg skulle briefe med her..
Men funny thing about plans.. Går liksom aldri heelt slik i min verden serru..

Lørdagen startet rolig, slik en lørdag bør. Til kl. 11.00 var vi alle dusjet og påkledt, og kommet i kirken for en gjennomgang av hva som skulle skje. Ca. kl. 12.30 kjørte vi for å handle inn maten til dagen etter, og presis kl. 14.00 ble guttungen levert i burdagsselskap hos en kompis. Jeg behøvde ikke være der, så jeg dro hjem for å gjøre noe fornuftig. Mannen var nettopp kommet hjem fra nattskift i Nordsjøen og hoppet i loppekassa for en dupp, mens jeg inntok horisontalen sammen med "Charlotte Isabel Hansen"....
To timer etter var det på tide å hente guttungen, så skulle middag lages, tegnefilmer tittes og sønnen klemmes på før det ble leggetid. Men hvor resten av lørdagen ble av er jeg mer usikker på. Ble litt generell rydding og mannen monterte spisestustoler siden vi ville behøve flere enn de 6 som til vanlig står på stuen.. Så var det natta..

Søndagen derimot var jeg som alltid effektiv (var det noen som sa presterer under press?), så jeg stod opp og bakte 2 former med focaccia, moppet stuen, støvsugde spisestustoler for kattehår, oppdaget at jeg ikke ville få strøket duken pga et uoppdragent strykebrett, droppet stoffservietter til fordel for IKEA, forvellet blomkål og ellers litt kjøkkenassistering for gubben tok seg av suppa (bless you! *smask*), dekket bordet i en fei og kastet meg i bilen sammen med poden som annonserte at han var sulten! Så vi kjørte på bensinstasjonen og kjøpte pølse mens mannen tok den siste focacciaen ut av ovnen, kom å møtte oss og vi kjørte sammen siste stykket til kirken... *puh* Svigers var heldigvis på plass og hadde holdt av plass til oss... 

Så resultatet du ser her er den nakne sannhet.. Bildene ble tatt like før  alle satte seg til bords og er ikke akkurat katalog-materiale, men forhåpentligvis vil det bli bedre etterhvert..
 


Her har bryllupsgavene fått luftet seg; den krøllete duken, serviset ("Tid" - Porsgrund Porselen), Vinglassene ("Chateau XL" - Kosta Boda), bestikket (Hardanger Bestikk - "Carina"). Vann/Farrisglassene (Grand Cru - Rosendahl).. Ellers er det servietter fra IKEA og en nyyyyydelig lysestake som jeg kjøpte på en lokal blomsterbutikk. Gleeeder meg til sette i lilla lys og bånd i desember..!


2 kommentarer:

  1. Hihi, flere enn meg som jobber best under press ;) Kjempefint bord! Husker selv den fireårsboka, faktisk. Det var jo stort! Gratulerer :)

    SvarSlett
  2. HOHOHOHOHOOO! For en herlig fortelling. Godt å se at det er flere som må improvisere litt på slutten. Men synes du hadde gjort mye stas på 4 års bok feiring uansett. :D

    SvarSlett

Om du vil legge igjen ett ord, eller to, så blir jeg veldig glad :)