tirsdag 6. oktober 2009

Verdens beste blomkålsuppe

Vil bare legge til at suppen var en stor suksess, så jeg tenkte å dele oppskriften med dere.
(Vi doblet oppskriften under, det var AKKURAT nok til 14 sultne sjeler..)




INGREDIENSER:
2 stk blomkål
2 stk stor gulrot
2 stk purre
4 stk selleristilk
8 stk kruspersillestilk
2 l kjøtt-/kyllingkraft eller buljong
salt
pepper
80 g smør
4 ss hvetemel
4 stk eggeplomme
3 dl matfløte
sprøstekt bacon
FREMGANGSMÅTE:
Hentet fra Mat på Norsk, redaktør Bjarne Håkon Hanssen

- Sprøstek baconterninger og legg på litt kjøkkenpapir (for å trekke ut fettet).
- Vask og rens blomkålen og del den i små buketter. 
- Skyll og rens grønnsaker og del i biter. 
- Kok opp kraft og legg i blomkålbukettene og la dem trekke i 2-3 min, til de er knapt møre. 
- Ta dem opp. Legg avkjær fra blomkålen og grønnsakene (unntatt blomkålbukettene) i kraften og la koke i 15-20 min. 
- Smak til kraften med salt og pepper. Sil fra kraften.(Se tips)
- Smelt smør i en kasserolle og rør inn hvetemel og spe med kraften. 
- Kok opp og la suppen koke 8-10 min. 
- Trekk kasserollen til side. 
- Rør sammen fløte og eggeplommer og tilsett litt suppe i denne blandingen. 
- Hell så eggeblandingen tilbake i kasserollen under omrøring.
- Tilsett blomkålbukettene. 
- Varm opp til rett under kokepunktet. Suppen må ikke koke etter at eggeblandingen er tilsatt.

Server blomkålsuppen med et dryss av sprøstekte baconterninger og fersk hjemmebakst.

Tips: Kokt blomkålavskjær og grønnsaker kan moses med litt av kraften med en stavmikser eller i en foodprocessor. 
Den mosede grønnsakmassen kan tilsettes i suppen.


10 kommentarer:

  1. blomkålsuppe er noko av det beste eg veit!
    Den såg god ut!!

    God tirsdag!

    SvarSlett
  2. Nam! Det er jo SÅ godt med blomkålsuppe. Sitter med en kopp aspargessuppe foran meg nå, faktisk, det er også godt. Tusen takk for oppskrift - den skal jeg absolutt prøve :)

    Og takk for hilsen, koselig! Jepp, header'n er ny. Forandring fryder, og jeg prøver å finne litt ut av dette med blogging :)

    Ha en herlig dag! Klem

    SvarSlett
  3. Å så godt blomkålsuppe er! Skal prøve denne oppskrifta:) Høyres ut som om de har utruleg koselege juletradisjonar! Ha ei flott veke!
    Klem Anne i www.anneskaar.com:)

    SvarSlett
  4. Den suppa hørtes god ut! Tror jeg må prøve den. Har en oppskrift på blokålssuppe med norzola liggende som jeg også har tenkt å teste ut ;)

    SvarSlett
  5. Å, nam! Denne hørtes veldig god ut. Den skal jeg prøve! Så fin bloggen din har blitt siden sist. :)

    Håper du får en koselig kveld! Jeg gleder meg til Grey´s, men før det skal jeg kose meg med KK sitt juleblad som jeg kjøpte i stad. :)

    SvarSlett
  6. Mitt kjøkken er fra Ikea det :-D
    Ønsker deg ein fortsatt fin dag :-D

    SvarSlett
  7. Så god den så ut-som bløtekake! ;D Mmmm!
    Du, kunne tenkt meg oppskriften på foccochiabrød (eller hvordan det skrives) jeg.! :D

    SvarSlett
  8. Hei! Takk for besøk på sida mi! Eg er så glad når nokon skriv noko, slik at eg ikkje føler meg så åleine:) Men eg starta opp for ei god veke sidan, så eg blir nok meir kjend i blog-verda etter kvart? Skal lese meg frampå prosjekta dine seinare!

    Klem Elin!

    SvarSlett
  9. Oj super oppskrift! Elsker nemlig blomkålsuppe, men er ikke noen reser i å lage det selv.
    Ja den knivblokken var det min kjære som gjerne ville ha. Jeg vil selvfølgelig kvitte meg med den for alt det er, men noen kompromisser må man gå med på, så nå har jeg prøvd å gjemme den inni den minste kroken på kjøkkenet i håp om å ikke blir sett så ofte :)
    Ønsker deg en fin torsdag!
    Klem Janne Merethe

    SvarSlett
  10. Oi, den må jeg prøve når jeg kommer hjem fra ferie! Både jeg og kjæresten elsker blomkålsuppe, og denne var det jo masse annet godt i!

    Nå begynner jeg å bli reiseklar, så dette er kanskje min siste kommentarrunde før ferien. Så ikke tro jeg har glemt deg om det tar en liten stund før du hører fra meg igjen;)

    Klem Pink Lady

    SvarSlett

Om du vil legge igjen ett ord, eller to, så blir jeg veldig glad :)