mandag 21. desember 2009

Advent er over - nå er det jul i vårt hus!

I alle fall nesten.. På god vei kan man kalle det...

Her er mannen med årets juletre!



De siste 3/4 årene har vi vært på selvhogst og plukket ut vårt eget juletre.. Det er en kjempekoselig tradisjon! I år var det nye eigere på gården vi har handlet tidligere.. Håper de klarer å levere samme kvalitet som forrige eier i årene som kommer.

De hadde i alle fall laget det til veldig koselig inne på låven!



Forrige uke var på en måte ganske begivenhetsrik.. Onsdag reiste jeg på jobb til tross for laber form, stakk oppom legekontoret og fikk beskjed om at jeg var egentlig litt for frisk, jeg burde da både ha vært slapp og hatt feber, men jo.. Det var nok streptokokker i halsen min.. Så jeg stakk innom apoteket på vei tilbake til jobb og spiste appocillin som jeg fikk beskjed om... Utover dagen ble jeg dårligere og når jeg kom hjem fra jobb kunne gubben fortelle at jeg var grønn... Etter å ha spist en rislunsj til lunsj, og en ause lunken tomatsuppe til middag var jeg kvalm og sulten, men manglet evnen til å la mat passere i spiserøret.. Inntok derfor horisontalen på sofaen, og borte var jeg.. Torsdag og fredag var formen både stigende og synkende, alt ettersom når på døgnet jeg var i forhold til medisinering.. Dermed ble det to hjemmedager til på meg i desember..

Til tross for flere "fridager" ble det lite eller inget gjort hjemme.. Jeg orket rett og slett ikke! Men når helgen kom hadde også pencillinen gjort sitt for at formen var bedret. Så lørdag ble en lørdag i kjent stil; mor full fart avgårde til frisøren kl. 09.00 mens mann og barn var hjemme. Barnet såg TV, mens far laget smultringer. Så kom mor hjem og klær ble skiftet. Nå skulle trappen måkes og ærend gjøres unna; vi besøkte oldemor og oldefar og fikk levert julemat og julegave, vi fikk handlet litt, vi dro på juletrehogst og vi hentet med oss en kompis hjem for å leke. Vi laget middag til oss selv, og fikk julebesøk av hjemkomte tanter og liksom-tanter. Og så fikk mor pakket inn de hjemmelagede såpene hun hadde kommet på at hun skulle lage.

Søndag var en litt slakkere dag, men med en svoger/onkel som hadde bursdag var det familiekalas på planen og når vi kom hjem derifra tok vi i mot flyttelasset til min bror som han skal lagre hos oss, drakk litt kaffe sammens med pappa, pyntet tre og ellers byttet litt lilla mot rødt OG pakket inn litt gaver.. PHU!

Tro det eller ei - vi slapper faktisk av i helgene også...

Til slutt legger jeg ved et par bilder av kroken ved spisestuen; først kledd i advents lilla:



Og så har den fått på den røde juledrakten:



En liten digresjon for de som legger merke til stålbokstavene over her; som grafiker er jeg stor fan av den grafiske trenden rundt om i de tusen hjem! Men til min store fortvilelse er det ikke bare-bare å finne fine bokstaver å pynte med selv. For når man selv har et navn som begynner på I; den bokstaven i alfabetet med det kjedeligste utseendet, og man er gift med en mann hvis navn starter med en bokstav som ikke eksisterer i det engelske språket skaper det hvisse utfordringer .. Man må nok bare ta til takke med det man finner.. Eller lage selv....

Dere er også velkomne til å titte i hobbybloggen min som vil bli oppdatert med forskjellig fremover. Ikke alt jeg syssler med er interiør-relatert, og jeg tenker derfor å samle det meste av den slags der inne...

3 kommentarer:

  1. Hei! Har sakna deg her inne! Fint du har pynta! :) Trur vi har hatt same juletreleverandør? Solnørdalen? ;) Vi var der med ny-eigaren i fjor. Har handla der fleire tiår. Men i år vart det Stordalstre for første gong. Eg sitt her litt molefonken; jumior satte seg fullstendig på bakbeina når vi skulle til kyrkja før i kveld. Så storesyster og pappa reiste uten oss. Håper eg får overtala han til å vere hos mormor etterpå, sånn at eg i alle fall får med meg juleavslutninga på skulen klokka sju. Håper du kjem deg heilt i halsen! Fælt med sånne betennelsar!

    Ser innom att før jul! :)

    Klem E.

    SvarSlett
  2. Oi..oi..oi for noen dager du har hatt! Så bra at det går bedre med deg :0) Kos deg videre med juletrepynting, jule mat og kos :0)
    *Klem* -Kamilla-

    SvarSlett
  3. Hei:)
    For noen dager for deg da. Kjedelig med sykdom altså! Også akkurat nå oppi forjulstida som det er så mye annet å pusle med. Håper formen er bedre nå!

    Kjenner det tar på en liten jentekropp å være høygravid, så bloggingen frister lite om dagen. (faktisk!) så da benytter jeg denne anledningen til å si god jul til deg og dine! Kos deg masse i jula.
    Juleklem fra Janne Merethe

    SvarSlett

Om du vil legge igjen ett ord, eller to, så blir jeg veldig glad :)