torsdag 15. oktober 2009

Juleforberedelser..

Jadda... Egentlig er jeg en av dem som mener at julepynt, julemarsipan, pepperkaker og julebrus ikke har noe å gjøre i butikkene i oktober. (Selv om jeg valgte å se på sistnevnte som «bringebærbrus på glassflaske» og kjøpte med hjem til min snille, flisleggende husbond på tirsdag..)




Men så er det nå en gang slik at med flere bursdager i nær familie i desember (mannen og sønnen i huset blant andre) så blir det nå en gang unødvendig mye stress og arbeid om alt skal ordnes ETTER at 1.12 er passert.. (Den som ikke kom i seng før 04.30 på lillejulaften i fjor det var meg - ikke i år nei!) Så oktober er måneden for tankevirksomhet og november er måneden for forberedelser.

Jeg har som alltid et mål om å legge mye omtanke i gavene som skal gis, og gjerne lage noe selv. (Om ikke hele gaven, så i alle fall et tillegg). Så gavelisten er under utarbeidelse, men siden jeg ikke er 100% sikker på hvem av mine nærmeste som titter innom her får den være hemmelig en gooood stund til for å si det slik..




Men her er min to do-list så langt;


- Julekort (stor familie = mange kort, bestilles helt ferdig) : håper å få tatt noen fine bilder på Island og bestille når vi kommer hjem. Noen spesiell leverandør å anbefale? Veldig fornøyd med der som jeg bestilte i fjor, men har selvfølgelig glemt hva de heter...


- Juleverksted : må finne passende dato og invitere (blir i november)


- Julekalender til guttungen : rekker ikke lage ny kalender i år, det har jeg strøket fra listen. Men hva skal jeg henge på? I fjor fikk han BRIO togskinner, men jeg tror det var kjedelig med det samme hver dag. En aktivitetskalender hadde vært supert, men ikke realistisk at vi får gjennomført. Går for det noen få dager evt.. What else... Forslag?


- Julegave til besteforeldrene : Vi har en tradisjon der poden selv lager en gave til sine besteforeldre. Men jeg er ikke fan av gullfarget makkaroni, det skal være en ordentelig gave. I fjor var det juletrekuler fra Panduro som han malte (i farger jeg plukket ut - men han malte helt selv!) og året før malte han kaffekrus med porselensmaling som vi brente i ovnen etter at jeg hadde skrevet «Farmor» osv med sort porselenstusj på (+ navn og årstall under). Men jeg aner ikke hva vi skal lage i år ?! Har kikket på de her blant annet, men ikke sikker på om resultatet blir bra.. Hva skal en gutt på 4 år evt putte inni? Skal jeg få han til å tegne eller male? Eller skal vi putte i bilde også? Da burde jeg evt putte i bilder av andre barnebarn også, eller? (i følge mannen tenker jeg for mye på ting som andre aldri hadde funnet på å tenke over - hørt sånt tull? ) Hva skal dine barn gi bort til jul i år? Eller hva ville du ønsket deg av en 4 åring? Kom gjeeerne med forslag!


- Gave til de ansatte i bhg : Vi er så heldig at guttungen går i en liten barnehage, med ca 25 barn. Det er en super privateid bhg som setter fokus på å være ute, lære naturen å kjenne og lære omsorg. De er miljøfyrtårn, har egen grønnsakshage og har esel, sauer, kaniner og høner. Og ikke minst er de som jobber der en super gjeng som tar godt vare på barna våre. Så for meg er det helt naturlig at de får vær sin lille oppmerksomhet til jul. I fjor scrappet jeg toffifee-esker, og i år tenker jeg å sy firkantposer i julestoff og putte i en pose med brente mandler, brune pinner e.l.. Så må sy og bake, men det går fort!


Ellers så går det i vanlige ting som å vaske, rydde og pynte.. Men akkurat det trenger jeg ingen liste til..











2 kommentarer:

  1. Jeg har hatt en pakkekalender til ungene hvert år siden 16 åringen var liten... Det er viktig at en starter litt tidlig med dette, jeg har vekslet mellom å gi ungene hver 3 dag ( 3 unger) og som ifjor da det hang en pakke til hvert barn... ( det ble rett og slett for vanskelig å finne ulike gaver)

    Kjøp en miks av nyttige / sjokolader/ unyttige ting...og aktiviteter. jeg syns det er greit at ungene alltid får ting jeg hadde kjøpt uansett, strømper og strømpebukser til f. eks juledagene...

    Ellers er jeg enig med deg at det nok er lurt å starte litt tidlig med juleforberedelsene, derfor var jeg på iKEA i går og kjøpte julepynt... Kjempegøy!

    ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
  2. En slik kopp tror jeg alle de 4 besteforeldrene vil bli glad for! Siden det er en julegave fra Sigurd til mormor/morfar/farmor/farfar så synes jeg ikke at der skal være bilder av andre enn Sigurd og den besteforelden som får koppen. :)
    Og hva ønsker dere dere til jul? Du kan gjerne legge ut ønskeliste ;)

    SvarSlett

Om du vil legge igjen ett ord, eller to, så blir jeg veldig glad :)